Powrót

Kontakt uczniów i rodziców z nauczycielem w dniach: od poniedziałku do piątku w godzinach pracy zgodnie ze szkolnym planem nauczania pod adresem

e-mail: beciab@op.pl

Zajęcia dla uczniów kl. VII prowadzone są z wykorzystaniem platformy Zoom

Plan zajęć online:

poniedziałek - 9 00-9 30 gr. I

                        9 30-10 00 gr. II

środa -  9 00-9 30 gr. I

            9 30-10 00 gr. II

czwartek - 8 00- 8 30 gr. I

                 8 30- 9 00 gr. II

24.06.2020 r.

Temat:Gatunki literackie oświecenia:

bajka - jest gatunkiem epicko lirycznym. To alegoryczna opowieść, której bohaterami są zwierzęta, ludzie, przedmioty, które są pomocne w wyrażeniu pewnej nauki moralnej, mającej charakter ogólny i powszechny. Zazwyczaj zwierzęta służą za maskę, za która kryją się określone cechy ludzkie. Czasami prawda ta jest przekazana bezpośrednio w postaci pointy, a czasami wyjawiona jest już na początku utworu lub autor ja tylko sugeruje w trakcie utworu. Prawda to inaczej morał. Postacie mają charakterystyczne, niezmienne, jednoznaczne cechy. Podział bajek:

- narracyjna (np. La Fontaine, Francja XVII w.), krótka opowieść o nieskomplikowanej budowie, podobna do noweli

- bajka epigramatyczna, zazwyczaj czterowersowa, przedstawia sytuację powierzchownie, następnie prezentuje paralelizm lub kontrastowe postawy.

satyra - utwór o charakterze dydaktycznym, wywodzi się ze starożytności a za jej twórcę uznaje się Horacego. Jest to gatunek epicko liryczny. W satyrze autor przedstawia swój krytyczny stosunek do zjawiska lub osoby. Jej istota jest krytyka i ośmieszenie prezentowanych zjawisk lub osób. Rozróżniamy następujące typy satyr: portretowe, sytuacyjne, obyczajowe. W Polsce satyra była charakterystyczna najbardziej dla XVIII wieku (Krasicki, Naruszewicz) i była głównym narzędziem krytyki stosunków społeczno - obyczajowych. Satyra tylko neguje i nie daje pozytywnych wzorców.
poemat heroikomiczny - powstał już w starożytności i miał być parodią eposu bohaterskiego. Parodia miał służyć ośmieszaniu negatywnych zjawisk, złych osób przez nieudolne naśladowanie.
komedia - gatunek dramatyczny o pogodnej tematyce i nastroju, mający dużo wątków, które zazwyczaj kończą się pozytywnie i szczęśliwie dla bohaterów. Zawiera dużo komizmu a także karykatury, satyry, groteski. Ma na celu rozśmieszenie widza. W czasach antycznych gatunek należał do kategorii tych gorszych, z niższej półki. Najwybitniejszym twórcą komedii w starożytnej Grecji był Arystofanes. Zarówno antyk jak i klasycyzm uznały komedię za przeciwieństwo tragedii.

sielanka - inne nazwy to bukolika, idylla. Wywodzi się ze starożytnej Grecji (twórcą sielanki był Teokryt w III w. p.n.e.). utwór charakteryzował się pogodnym nastrojem, podejmującym tematykę życia pasterzy lub wieśniaków. Sielanki kojarzyły się z arkadią, wieczną kraina szczęśliwości, gdzie wszyscy ludzie żyją w zgodzie z naturą.

powieść jest jednym z głównych gatunków nowożytnej epiki. Odznacza się dużym rozmiarem, dużą ilością wątków i opisywanych wydarzeń oraz postaci, które często są fikcyjne. Posiada narratora, który opowiada o tym, co się dziej w świecie przedstawionym. Wydarzenia oraz bohaterowie są nierealni, wymyśleni oraz mocno zindywidualizowane, konkretne. Opisy bogate są w szczegóły.

22.06.2020 r.

do samodzielnego wykonania

Temat: Oświecenie- wiek rozumu

Oświecenie jest pierwszą epoką w nowożytności, która jest w pełni świadomą swego istnienia. Określano ją jako: "wieku rozumu" (w Anglii), "wieku filozofów" (we Francji) lub wiek "oświecony". Przypada na XVIII wiek.  Szczególną wagę przywiązywano do potęgi rozumu, które jest światłem rozjaśniającym drogę poznania prawdy. Zarówno pod kątem społecznym, jak i politycznym krytykowano istniejąca rzeczywistość i wyrażano ogromną wolę wyzwolenia człowieka z feudalizmu, krępującego jego myśli, hamującego rozwój nauki i oświaty. Oświeceni szukali nowego porządku nawiązując się do nauk eksperymentalnych, m. in. fizyki Newtona, rozmawiali o istocie natury i społeczeństwa.

Główne nurty artystyczne okresu Oświecenia:

klasycyzm - jest modelem kultury, który narodził się w starożytności (Grecja, Rzym) i dalszym okresie nawiązywał do antyku (np. w gatunkach literackich - tragedia antyczna, zasada decorum). Możemy rozróżnić klasycyzm renesansowy, oświeceniowy oraz dużo późniejszy neoklasycyzm (przełom XIX i XX wieku).

Główne założenia klasycyzmu:

- piękno obiektywne i są kanony piękna

- sztuka musi być harmonijna i zachowywać proporcje, równowagę oraz statyczność

- trzeba trzymać się zasad tworzenia sztuki (podręczniki sztuki)

- wzorem niedoścignionym jest sztuka antyczna (grecka i rzymska), która najdokładniej ujmowała harmonię natury

- piękno wynika z prostoty, a nie ze skomplikowania

sentymentalizm - Sentymentalizm był kierunkiem w literaturze, który rozpoczął się w latach 60-tych XVIII wieku. Twórcami byli Jan Jakub Rousseau i Wolfgang Goethe. Propagatorów sentymentalizmu interesowała najbardziej emocjonalna strona natury człowieka, jego uczucia. Przeciwstawiali naturę cywilizacji, zaś rozum sercu, a natchnienia w tworzeniu artystycznym szukali w tradycji, zazwyczaj w kulturze ludowej. Utwór sentymentalny, był zazwyczaj bardzo uczuciowy i nacechowany czułością. cenionym przez sentymentalistów gatunkiem były : powieść sentymentalna, sielanka, pieśń oraz elegia. Podmiot literacki w dziełach klasycznych był bezosobowy, niczym bystry obserwator. Natomiast w utworach sentymentalnych kojarzy i utożsamia się z doznaniami prywatnymi, osobistymi i intymnymi. Głównym centrum rozwoju kultury sentymentalnej w Polsce były Puławy wraz z Izabelą Czartoryską. Przedstawicielem prądu w literaturze polskiej był Franciszek Karpiński (1741 - 1828).

rokoko - był stylem, który miał najmniejszy wpływ na literaturę i sztukę oświecenia. Najbardziej rozpowszechnił się w twórczości rozrywkowej oraz na dworach królewskich. Rokoko było charakterystyczne dla niektórych typów komedii, oper i drobnych wierszy. Najważniejsze w tym stylu było to, że dla niego piękno było wartością najwyższą, które jako jedyne umożliwiało czerpanie radości z kontaktu ze sztuką. Poza literaturą rokoko wpłynęło troszkę na architekturę głównie pałacową i salonową oraz na wystroje wnętrz dworskich: porcelanowe bibeloty, dekoracyjność, subtelność, miniaturowość w obrazach. W malarstwie zapanował temat miłości i wzorowanie się na francuskich malarzach Janie Watteau czy Francois Bouchera. W Polsce przykładem dzieła rokokowego jest ogród na Powązkach Izabeli Czartoryskiej.

Język polski - 15.06.2020 r. 

wtorek 9.06 i środa 10.06.2020 r.

Temat: Renesansowe umiłowanie człowieka 2g

1.Zapoznaj się z materiałem, który znajduje się w podręczniku na stronie 368 -369

2.Sporządź notatkę według punktów

  • Chronologia epoki
  • Nawiązania do tradycji antycznej
  • Gatunki  renesansowe
  • Przedstawiciele epoki
  • Kierunki i prądy epoki
  • Malarstwo i rzeźba
  • Architektura
  • Architektura

Język polski - 08.06.2020 r. 

Język polski - 05.06.2020 r. 

Język polski - 04.06.2020 r. 

03.06.2020 r.

Temat: Mój lapbook- prezentacja prac.

02.06.2020 r.

Temat: Rozprawka czy opowiadanie.

1.Zapoznaj się z lekcją z cyklu Szkoła z TVP z 8.04 dla klasy 8

https://vod.tvp.pl/video/szkola-z-tvp-klasa-8,jezyk-polski-lekcja-2-08042020,47456318

2.Przypomnij sobie informacje o rozprawce i opowiadaniu.

28-29.05.2020 r.

Temat: Wybrane zagadnienia  dotyczące antyku – powtórzenie wiadomości.

1.Zapoznaj się z materiałem w podręczniku strona 364-367.

2.Zapisz w zeszycie odpowiedzi na pytania:

  • Jakie funkcje pełniły mity?
  • Co to jest antyk?
  • Wymień cechy architektury antycznej.
  • Narysuj trzy porządki architektoniczne  starożytności.

3.Obejrzyj prezentację i wykonaj zadania z karty pracy pokazanej przez nauczyciela.

27.05.2020 r.

Temat:  Zamykamy wszystkie sekrety książki w lapbooku

1.Przeczytaj komentarz

„Lapbook”, czyli „książka na kolanie” to interaktywna teczka lub rozkładana książka,  w której znajduje się wszystko, co wiąże się z danym tematem. Może zawierać dowolną ilość schowków, kieszonek, karteczek, zakładek, mapek i rysunków. Im bardziej pomysłowo, tym lepiej!

2.Zapoznaj się z filmem o tworzeniu lapbooka. Ciekawe realizacje i opisy poszczególnych etapów tworzenia lapbooków znajdują się na stronie www.fraubuda.wordpress.com.

3.Wykonaj lapbook dotyczący lektury” Dwanaście prac Herkulesa”

26.05.2020 r.

Między bezpieczeństwem  a wolnością- poznajemy fragmenty utworu Heban Ryszarda  Kapuścińskiego.

1.Zapoznaj się z tekstem  ze strony 343-344.

2.Wykonaj pisemnie w zeszycie zadanie 1 strona 344.

Język polski - 25.05.2020 r. 

Język polski - 22.05.2020 r. 

20.05.2020 r.

Geneza  i gatunek „Dwunastu prac Herkulesa”

Zapoznaj się z komentarzem nauczyciela.

Zbiór opowiadań „Dwanaście prac Herkulesa” ukazał  się w 1947 roku, choć pierwszych jedenaście ukazało się w magazynie „Strand” (od listopada 1939 do września 1940). Redakcja czasopisma odmówiła autorce wydrukowania ostatniego, „Pojmania Cerbera”, z powodu zawartych w nim aluzji do Hitlera. Opowiadania z omawianego zbioru mają tytuły nawiązujące do kolejnych dwunastu praz mitologicznego Herkulesa. Są to:
• Lew z Nemei – sprawa porwania psa - pekińczyka,
• Hydra lernejska – sprawa plotek i ich rozprzestrzeniania,
• Łania ceryntyjska – sprawa odszukania ukochanej Teda Williansona,
• Dzik z Erymantu – sprawa złoczyńcy i mordercy pojmanego w szwajcarskim kurorcie - Marrascaauda,
• Stajnie Augiasza – sprawa afery politycznej związanej z angielskim rządem,
• Ptaki stymfalijskie – sprawa dwóch kobiet okradających nieznających obcych języków mężczyzn,
• Byk kreteński – sprawa sfingowanego szaleństwa,
• Klacze Diomedesa – sprawa rzekomych sióstr rozprowadzających narkotyki,
• Pas Hipolity – sprawa zaginionego obrazu Rubensa,
• Stado Gerionesa – sprawa sekty i morderczych zapędów jej przywódcy,
• Jabłka Hesperyd – sprawa zaginionego kielicha Borgiów,
• Pojmanie Cerbera – sprawa klubu nocnego hrabiny Rossakoff i jej psa Cerbera.
Pomysł na rozwiązywanie zagadek związanych z mitologicznymi pracami Herkulesa wyjaśniony zostaje w poprzedzającym opowiadania „Wprowadzeniu”. Gościem Herkulesa Poirot jest jego przyjaciel doktor Burton, który zwraca uwagę, że mityczne imię syna Zeusa i herosa nie pasuje do niskiego wzrostu detektywa. Detektyw nosi się z odejściem na emeryturę, jednak wcześniej planuje rozwiązać kilka spraw. Doktor twierdzi, że jego prace są „pracami miłości”.

19.05.2020 r.

Temat: Agatha  Christie najbardziej znana na świecie autorka kryminałów.

1.Zapoznaj się z biografią  i sporządź notatkę biograficzną.

Agatha Mary Clarissa Miller Christie, córka Clary i Fredericka Miller, (urodzona 15 września 1890 w Torquay, zmarła 12 stycznia 1976 w Wallingford), angielska autorka powieści kryminalnych.
Agatha Christie jest najbardziej znaną na świecie pisarką kryminałów oraz najlepiej sprzedającą się autorką wszech czasów. Wydano ponad miliard egzemplarzy jej książek w języku angielskim oraz drugi miliard przetłumaczonych na 45 języków obcych. We Francji sprzedano 40 milionów jej książek, podczas gdy zajmującego drugie miejsce Emila Zoli - 22 miliony. Pod pseudonimem Mary Westmacott wydała kilka romansów, które też nieźle się sprzedawały.
Christie wydała ponad 80 powieści i sztuk teatralnych. Ich akcja toczyła się głównie w zamkniętych pomieszczeniach, a mordercą mógł być tylko jeden z mieszkańców. Wniosła wiele nowych rozwiązań do tradycyjnej sztuki pisania kryminałów, co zapewniło jej sukces.

18.05.2020 r.

Temat: Analiza zdania pojedynczego - praca samodzielna.

15.05.2020 r.

Temat: Sugestia i aluzja- komunikacja nie  wprost.

1.Przeczytaj tekst z ćwiczenia 2 ze strony 329.

2.Przepisz definicję sugestii i aluzji ze strony 329

3.Wykonaj ćwiczenie 2 i 3 strona 120 i 121.

13.05.2020 r. 

12.05.2020 r.

Temat: Siedem cudów świata starożytnego

1.Obejrzyj lekcję

https://vod.tvp.pl/video/szkola-z-tvp-klasa-6,jezyk-polski-lekcja-2-08042020,47398813

 2.Zrób notatkę do zeszytu

11.05.2020 r.

Temat: Recytujemy Inwokację do Pana Tadeusza Adama Mickiewicza.

Język polski - 08.05.2020 r. 

Język polski - 05-06.05.2020 r. 

04.05.2020 r.

Temat: Słynne Polki- omówienie projektów.

Uczniowie podczas lekcji na platformie Zoom omawiają przygotowane przez siebie projekty na temat kobiet, które zyskały sławę dzięki swej działalności.
 

29.04. 2020 r.

Temat:  Słynna Polka- Emilia Plater

1.Wysłuchaj interpretacji wiersza Adama Mickiewicza (podręcznik str.323)

https://www.youtube.com/watch?v=EMlOJ9Z4gII

2.Zapisz w zeszycie informacje o genezie utworu

O utworze

Geneza utworu jest ściśle związana z powstaniem listopadowym w 1830 r. Wiersz został poświęcony Emilii Plater – szlachciance, która w męskim przebraniu wzięła udział w walkach powstańczych. Dowodziła w stopniu kapitana niewielkim oddziałem wojska polskiego. W wyniku poniesionych obrażeń Platerówna zmarła w Justianowie 23 grudnia 1831 r. Utwór stanowi hołd dla kobiety-żołnierza.

3.Wykonaj ćwiczenie 4 i 11 z e-podręcznika i zapisz odpowiedzi w zeszycie

 https://epodreczniki.pl/a/kim-byl-pulkownik/DlJcUIheK

Zadanie  projektowe

Przygotuj się do zaprezentowania  słynnej Polki  w dowolnej formie.

27.04.2020 r.

Temat: Wszystko, co musisz wiedzieć o imiesłowach

1.Zapoznaj się z materiałem ze strony 282

2.Obejrzyj filmik na youtube

 https://www.youtube.com/watch?v=XJB9nDofIHg

3. Zapisz notatkę  w formie schematu o typach imiesłowów.

4.Wykonaj ćwiczenie 4 str.102 i 5 abc str.103 z zeszytu ćwiczeń

22.04.2020 r. i 24.04.2020 r.

Temat: Obraz męstwa Polaków w „Reducie Ordona” Adama Mickiewicza.

1.Zapoznaj się z tekstem utworu zamieszczonym w podręczniku na stronie 318

2.Zapoznaj się z komentarzem:

Reduta Ordona z podtytułem Opowiadanie adiutanta to relacja jednego z uczestników obrony Warszawy przed Rosjanami, która miała miejsce w 1831 r. Bohaterem utworu jest Julian Konstanty Ordon, dowódca artylerii w wysadzonej w powietrze reducie nr 54 (reduta – osłonięty szaniec przeznaczony na działo broniące większych fortyfikacji obronnych). Widząc nieuchronną klęskę swojego oddziału, Ordon wysadził skład amunicji, aby nie oddać jej w ręce wroga. Ginie razem z rosyjskimi żołnierzami, których postanowił za wszelką cenę nie dopuścić do obleganego szańca. Celowym zabiegiem Mickiewicza było uśmiercenie Ordona pod gruzami reduty (w rzeczywistości Ordon nie zginął). Przedstawił nieugiętą postawę człowieka – patrioty, zdolnego do oddania życia za ojczyznę. Ordon miał być wzorem patriotyzmu, bohaterstwa, męstwa.

 Reduta Ordona została napisana przez Adama Mickiewicza w Dreźnie w 1831 roku. Należy do nurtu poezji batalistycznej. Utwór ma podtytuł Opowiadanie adiutanta. Mickiewicz wykorzystał tu relację naocznego świadka wydarzeń, uczestnika walk o Warszawę – swojego przyjaciela Stefana Garczyńskiego.

3.Wykonaj ćwiczenie 3 i 5 z e- podręcznika ze strony Zdalne lekcje gov. j. polski klasa7 lekcja 11 i zapisz w zeszycie.

https://epodreczniki.pl/a/na-czym-polega-bitewny-heroizm/DEg1uYmdC

4. Wykonaj zadanie 2 str.322 z podręcznika i zapisz w zeszycie.

5.Obejrzyj nagranie Na czym polega bitewny heroizm?  (ta sama lekcja)

 Wynotuj w punktach najważniejsze, twoim zdaniem, zagadnienia pojawiające się w wypowiedzi

https://epodreczniki.pl/a/na-czym-polega-bitewny-heroizm/DEg1uYmdC

20.04.2020 r.

Temat: Mowa zależna i niezależna.

1.Zapoznaj się z komentarzem:

Mowa niezależna wymaga użycia dwóch niepowiązanych ze sobą składniowo wypowiedzi zdania wprowadzającego i zdania wprowadzanego.

 Mowa zależna jest to przytoczenie czyjejś lub własnej wypowiedzi niedosłownie, lecz w postaci zdania podrzędnego dopełnieniowego. Np: - Basia zapytała, czy pożyczę jej słownik.

2.Przeczytaj materiał z podręcznika str.264

3.Obejrzyj filmik na youtube  (pierwsze 3 minuty)

https://www.youtube.com/watch?v=eYARQQlvJwg

4.Wykonaj zadanie2 str. 264

17.04.2020 r.

Temat: Części mowy a części zdania – powtórzenie wiadomości.

1.Zapoznaj się z wiadomościami ze strony 225 z podręcznika.

2.Obejrzyj lekcję z cyklu Szkoła  z TVP j. polski  klasa6 lekcja2 z dnia 31.03.2020 r.

https://vod.tvp.pl/video/szkola-z-tvp-klasa-6,jez-polski-31032020-lekcja-2,47332686

3. Wykonaj zadania z zeszytu ćwiczeń

2 str.75,

3 str.75,

5 str.76,

7 str.77.

15.04.2020 r.

Temat: Jak przemawiać, aby odnieść zamierzony skutek?

1.Przeczytaj komentarz

Komentarz:

Co to jest przemówienie – definicja

Przemówienie to wypowiedź mówiona, monolog kierowany do słuchaczy. Jego celem jest uzyskanie aprobaty odbiorcy, przekonanie go o słuszności prezentowanego punktu widzenia, skłonienie do określonego zachowania.

Cechy i zasady tworzenia

Od okoliczności oraz odbiorcy, do którego się zwracamy, zależy styl przemówienia. Może być uroczyste lub mniej oficjalne. Niezależnie od jego charakteru warto zastosować środki retoryczne – wykrzyknienia, hiperbole, powtórzenia, pytania retoryczne, apostrofy. Język powinien być jasny, precyzyjny, zrozumiały dla słuchaczy.

W czasie wygłaszania przemówienia należy zwrócić uwagę na dykcję, właściwe akcentowanie, odpowiednią mimikę, gestykulację oraz kontakt wzrokowy.

Budowa i schemat

1. Zwrot do adresata w wołaczu.

2. Wstęp – przedstawienie myśli przewodniej. Jego celem jest zdobycie przychylności  i zainteresowania odbiorcy tematem

3. Rozwinięcie – przedstawienie sprawy, np. argumentów na poparcie swojego stanowiska. Aby podtrzymać kontakt z odbiorcą, należy stosować bezpośrednie do niego zwroty. Warto przytoczyć anegdotę, posłużyć się cytatem, stawiać pytania retoryczne, aby zainteresować słuchaczy. Ta część nie powinna być zbyt długa, aby nie znużyć audytorium.

4. Zakończenie – podsumowanie rozważań, wyciągnięcie konkretnego wniosku oraz podziękowanie za uwagę. Odwołanie do emocji słuchaczy.

Przydatne zwroty i słownictwo

zwroty do słuchaczy – Szanowni Państwo, Drodzy Koledzy, Koleżanki i Koledzy, Kochani Rodzice, Panie i Panowie, Przyjaciele, Mili Państwo, Droga Młodzieży, Obywatele, Wielce Szanowni Panowie Profesorowie, Szanowni Zebrani, Szacowni Goście

2.Zapoznaj się z definicją przemówienia ze str.280

3.Zapisz w zeszycie z jakich części składa się przemówienie.

4.Wykonaj w zeszycie ćwiczeń  zadanie 4,5,6 str.98

8.04.2020 r.

Temat: Co to jest homonim?

1.Przeczytaj i zapisz definicję homonimu str.246

2.Wykonaj ćwiczenie1  z zeszytu ćwiczeń  str.87

3.Wykonaj ćwiczenie 2a,b str. 88

4.wykonaj pisemnie w zeszycie zadanie 5 str.247

6.04.2020 r.

Temat: Czy słowa szesnastowiecznego poety są wciąż aktualne?

1.Zapoznaj się z lekcją   https://vod.tvp.pl/video/szkola-z-tvp-klasa-7,jezyk-polski-30032020-lekcja-1,47324107

 w celu przypomnienia biografii Jana Kochanowskiego i epoki literackiej ,              w której tworzył.

2.Notatkę z obejrzanej lekcji przedstaw w dowolnej formie.

3.Odczytaj tekst  pieśni ze str. 235

4. Zapisz wniosek

W Pieśni XIV  podmiot liryczny zwraca się do władców i rządzących i wskazuje, jak powinno wyglądać godne rządzenie krajem:

  • Każdy rządzący ma nad sobą władcę – Boga
  • Rządzący powinni dbać o wspólne dobro, a nie o dobro osobiste
  • Wszyscy ludzie są równi wobec Boga
  • Zła władza może zniszczyć nawet najpotężniejsze państwo

5.Zapoznaj się z tabelą rymów  str.236

6.Wykonaj ćwiczenia 1 , 2 str. 84 w zeszycie ćwiczeń.

3.04.2020 r.

Zadania na piątek 

1.04.2020 r.

Zadania na środę 

30.03.2020 r.

Temat: Czy warto być siłaczką? - rozważania na temat postawy Stanisławy Bozowskiej?

1.Przedstaw kolejne zdarzenia  z życia bohaterki opowiadania w punktach

2.Oceń  Bozowską  w kilku zdaniach. Wykorzystaj zgromadzony poniżej materiał

STANISŁAWA BOZOWSKA - wierność ideałom, silny charakter, pogodne usposobienie, rzetelna praca, altruizm, bezinteresowność, ofiarność, niezłomność, wytrwałość, hart ducha, zaangażowanie społeczne, niedbanie o wygody, szerzenie oświaty.
- Zwrócenie uwagi na tytuł "Siłaczka" - wyjaśnienie dosłownego i przenośnego znaczenia wyrazu;
/ * siłacz - mocarz; ktoś silny fizycznie;
* * ktoś mocny psychicznie; wytrwały; cierpliwy; uparty.../

27.03.2020 r.

Temat: Stanisława Bozowska i Paweł Obarecki – próba charakterystyki postaci

Przepisz do zeszytu

Plan charakterystyki

Stanisława Bozowska

Paweł Obarecki

Przedstawienie postaci

W chwili, kiedy poznał ją Paweł, nie miała więcej niż 17 lat; udzielała korepetycji; marzyła o wyjeździe do Zurychu lub Paryża, aby studiować tam medycynę; biedna – nie miała grosza przy duszy; zawsze nosiła pod pachą jakieś zeszyty, arkusze; darwinistka.

Student medycyny. Przyjaciel przedstawił go Stasi: Obarecki, refleksjonista, marzyciel, wielki leniuch – przyszła sława...

Charakterystyka zewnętrzna

Dziewczyna o ciężkim, długim, jasnopopielatym warkoczu; miała usta w kolorze torebek dzikiej róży, mądre, łagodne oczy tajemniczo myślące, które przerażały go głębiną); ubrana biednie, niemodnie.

W czasach studenckich nosił paltocik ciasny, jak kaftan wariata; dziury w podeszwach  tekturą umiejętnie zakrywał, a kiedy wyjeżdżał do młodej Stasi wdział futro, w którym można było otulić wiatrak, grube buty, kożuszek, przepasał się paskiem.

Pogląd na świat, zapatrywania

Otaczano ją szacunkiem, przywiązywano szczególną wagę do jej słów (lata studenckie); później poświęciła się całkowicie pracy nauczycielskiej na wsi; opracowała Fizykę dla ludu; była szanowana przez ludzi prostych, kochana przez dzieci, wyrażano się o niej z uznaniem.

W okresie studenckim toczył dyskusje o konieczności społecznego zaangażowania, rozumiał, że musi leczyć, ale także oświecać. W okresie pracy w Obrzydłówku starał się realizować swoje ideały, lecz później został zjedzony przez Obrzydłówek wraz z mózgiem, sercem i energią.

Zadanie domowe

Napisz wypracowanie i prześlij w formie zdjęcia lub innej na adres klasy na temat:
Czy Stanisława Bozowska bohaterka "Siłaczki" Stefana Żeromskiego poniosła klęskę czy zwyciężyła? (oczywiście forma rozprawki, termin odesłania prac - wtorek  31.03)
Życzę powodzenia

środa 25.03.2020 r.

Geneza i gatunek utworu Stefan Żeromskiego pt. „Siłaczka”

Zapoznaj się z informacjami

poniedziałek 23.03.2020 r.

Temat: Ballada "Lilije" Adama Mickiewicza jako  wyraz romantycznego zainteresowania przyrodą
1.Przeczytaj lub wysłuchaj tekstu ballady str.257
2. Uporządkuj wydarzenia ballady chronologicznie i zapisz w zeszycie
-Pojawienie się ducha męża
-Zbrodnia
-Zapadnięcie się cerkwi
-Pogrzebanie męża
-Wizyta w chatce pustelnika
-Powrót do domu
-Przyjazd szwagrów
-Kłótnia młodzieńców
-Druga rada pustelnika
-Przygotowanie wianków
-Oświadczyny
-Poszukiwania
-Nocny duch
3.Napisz definicję ballady str. 262
4.Wykonaj ćw. 3 str. 262



W środę zaczynamy omawiać "Siłaczkę" Stefana Żeromskiego

Przeczytaj lekturę - Stefan Żeromski "Siłaczka"

dyktando pt.:"Kilka przestróg dla podróżnika" 

strona:  www.dyktanda.online /klasy 7-8

Przeczytać tekst Adama Mickiewicza "Świtezianka" str. 253 podręcznik  (ewentualnie  e-podręcznik)
Wykonaj zadania: 1 str. 255
Przedstaw historię dziewczyny i jej ukochanego w formie planu. 

Zadania wykonaj w zeszycie do piątku 20.03

Wszystkie prace zostaną sprawdzone w późniejszym terminie